Wil je graag het gedrag van jouw bezoekers op je website weten? Met Google Tag Manager (GTM) kan jij zelfstandig en zonder website developer op een simpele manier tags toevoegen op je website. Benieuwd naar hoe dit te werk gaat? Bekijk dan zeker de video waarin uitgelegd wordt hoe je het opstart en gebruikt of lees de voordelen van GTM in deze blog!
Google Tag Manager is een gratis tool van Google die het mogelijk maakt om verschillende tags te beheren in één systeem. Een tag is een stuk code die het gedrag van je website bezoekers meet. Er zijn ook andere tools die het gedrag van bezoekers kunnen meten zoals Hotjar , Facebook Pixel en LinkedIn. Hoe meer je weet over hoe je bezoekers zich gedragen op je website, hoe gerichter je kan adverteren en je website verbeteren.
Voordelen van Google Tag manager
1. Je hebt geen website developer nodig
Google Tag Manager is dé oplossing voor ondernemers die liever geen beroep doen op developers om tags op hun website toe te voegen. Dit bespaart dan ook heel wat budget. Wil je toch gebruik blijven maken van een website developer? Dan kan die met de extra tijd die hij normaal had besteed aan het plaatsen en testen van tags, besteden aan andere zaken! Daarnaast is de tool van Google ook gratis, double win!
2. Je website is sneller omdat alle tags geïntegreerd zijn in één systeem
Wie geen GTM gebruikt en veel tags heeft geplaatst op zijn website, zal merken dat het lijkt alsof die veel trager is. Je beeldt je geen dingen in, je website gaat inderdaad een pak trager door alle apart geïnstalleerde tags. Wie al zijn tags beheert in de tool van Google, maakt dan ook komaf met dit probleem.
3. Test je tags voor je ze plaatst op de website
Stel: je hebt een tag geplaatst op jouw website, maar nadien merk je dat deze bugs bevat of de website crasht. Ook daar heeft GTM een oplossing op gevonden: je kan je codes namelijk testen voor je ze live zet. Dat doe je door in voorbeeldmodus een tag code toe te voegen. Functioneert je website hierna nog goed? Plaatsen maar!
4. Het kan gelinkt worden met Google Analytics
Gebruikt jouw bedrijf ook Google Analytics? Ideaal! Dan kan ook jij de Google Analytics tag toevoegen aan GTM. Wil jij bijvoorbeeld weten hoe het zit met de interactie met jouw embedded YouTube videos? Jouw contactformulieren of andere call-to-actions? Dan is het zeker aan te raden ook deze tag aan jouw GTM toe te voegen. Hoe je dat doet, lees je ook in dit artikel.
Google Tag Manager barst dus van de mogelijkheden en zorgt ervoor dat jij het gedrag van (toekomstige) klanten kan bestuderen. Wil je weten hoe je GTM aanmaakt? Bekijk dan de video hieronder en volg stap per stap hoe jij het aanmaakt en toepast!