Wat is het verschil tussen Google Analytics en App + Web?

Je bent een ondernemer en hebt de vernieuwde tool van Google Analytics App + Web aangemaakt om jouw website data te monitoren? Check! Of je wil je gewoon verdiepen in deze handige tool van Google? Ontdek in deze blog wat de verschillen zijn tussen Google Analytics en App + Web of bekijk de tutorial onderaan het artikel die jou uitlegt hoe je deze aanmaakt en gebruikt.

Wie veel met Google Analytics bezig is zal wellicht gemerkt hebben dat er sinds enkele maanden een nieuwe versie werd gelanceerd, genaamd App + Web. De aanvulling is een win-winsituatie voor ondernemers. Waar je vroeger de cijfers van je website en app apart moest meten, combineert App + Web jouw data in één tool.  De nieuwe versie maakt het mogelijk om zowel je web- als appverkeer te meten omdat het ook compatibel is met Google Analytics for Firebase. Wat je er allemaal van moet weten? Ontdek het in dit blog!



Wat zijn de verschillen met Google Analytics?

1. Datastreams

Datastreams is helemaal de hoofdnoot als we spreken over App + Web. Zo is het bijvoorbeeld een gigantische troef dat je met de vernieuwing van Google Analytics jouw data kan meten tussen verschillende devices en platformen zoals Android en Apple gebruikers. Je hoeft niet meer apart jouw data van je app via je smartphone te meten, al jouw datastreams analyseer jij gewoon via één tool. Dit vergemakkelijkt het analyseren van jouw app- en website verkeer aanzienlijk!


2. Enhanced Measurement

Nu jij je datastreams hebt geselecteerd, krijg je toegang tot Enhanced Measurement. Het woord zegt het bijna zelf: ‘verbeterd meten’. Hierbij krijg je de mogelijkheid om extra zaken aan te vinken waarvan jij wilt dat App + Web ze voor jouw website en app moet meten. Wil je graag weten hoeveel pagina bezoeken je hebt? Scrolls, outbound clicks of video engagement? Dat gaat allemaal! Het zorgt er dan ook voor dat de migratie van een klassieke property, naar een App + Web property vlotter verloopt.


3. Streamview

Streamview was al beschikbaar in Firebase en is nu ook verhuisd naar App + Web. Het werd wel in een nieuw jasje gestoken aangezien de opmaak van het rapport niet optimaal was. De vernieuwing van streamview maakt het mogelijk om live te zien wat de activiteit is op jouw property: hoeveel realtime bezoekers je hebt, van welke landen die bezoekers komen en hoeveel bezoekers je de voorbije maanden had. Er is simpelweg meer data te analyseren dan voorheen.


4. Event based

Het laatste opvallende verschil is dat de vernieuwing van Google Analytics App + Web event- en gebruikers based is in plaats van sessie based. Dat maakt dat je per gebruiker kan zien wie hij/zij is en welke acties hij/zij uitvoert op jouw property. Ook wanneer jouw gebruiker je site of app verlaat en weer terugkomt. Dat maakt het gemakkelijker het gedrag van jouw (toekomstige) klanten te analyseren.


Firebase

Firebase is ook een product van Google dat zich richt op mobile. Wanneer je een project toevoegt, kun je dit  linken met Google Analytics en wordt er App + Web aangemaakt. Wil je je project op de site zetten? Vergeet dit dan niet te linken aan de hand van je Manager ID met Google Tag Manager! Dat doe je in 3 stappen:

Stap 1 : kopieer je Measurement ID

Stap 2 : kies je tag type

Stap 3 : kopieer je Measurement ID in de Tag Configuratie en pas dit toe op alle pagina's zodat jouw tag alles correct meet.


De volledige video met een uitgebreide uitleg over App + Web kan je hieronder bekijken!


Relevante artikels

Hoe gebruik ik Google Optimize?

Google Optimize: de ideale tool voor het personaliseren van jouw advertentiecampagnes. En personalisatie is belangrijk zodat jouw boodschap aankomt bij de juiste persoon, op het juiste moment. Lees alles over de verschillende tests die je kan uitvoeren.

Beheer al je klanten data in één handige tool: Segment

Lees hoe alle wegen leiden naar één Customer Data Platform: Segment. Zo wordt klantendata verzamelen een stuk eenvoudiger.

Wat is Facebook pixel en wat kan ik er mee doen?

Als bedrijf is het tegenwoordig niet genoeg om social media pagina’s te hebben. Erop actief zijn is nu de norm! In het artikel van deze week lees je wat Facebook pixel is en waarvoor je het allemaal kan gebruiken. Nu kan jij perfect kan zien hoe jouw Facebook ads het doen en je volgers zich gedragen.