Als bedrijf is het niet meer genoeg om te bestaan op sociale media. Erop actief zijn is wat het verschil maakt en het opent een brede waaier aan nieuwe opportuniteiten: efficiënter adverteren. Lees hier hoe jij door gewoon actief te zijn op Facebook, waardevolle informatie kan verzamelen over jouw doelgroep, wat kan leiden tot meer omzet. En dat allemaal met de hulp van Facebook pixel.
Tegenwoordig is het als onderneming noodzakelijk om actief te zijn op sociale media. Sociale media is dé plek voor potentiële kopers en als jij hen wil aanspreken, zal het hebben van een Facebookpagina niet genoeg zijn. Op sociale media is het belangrijk jouw bedrijf in de kijker te zetten, waarde te geven aan jouw klant en content en verrassende nieuwtjes te delen. Jouw kanalen moeten een verlenging zijn van jouw website, maar dan dat tikkeltje menselijker.
Adverteren op Facebook
Toch heeft een Facebookpagina ook een ander voordeel naast brand awareness: het is een broedplaats van informatie over toekomstige klanten. Wanneer klanten op jouw Facebookpagina komen laten ze informatie achter over wie ze zijn, wat hun interesses zijn, hun online activiteiten en surfgedrag. Belangrijke info, die je perfect kan gebruiken bij het maken van advertenties. Daarom zetten ondernemingen ook in op Facebook of andere sociale media advertenties. Nu je al een idee hebt van je doelgroep, kan je die kennis gebruiken om ze nog beter te bereiken.
Meet je campagnes
Je hebt nu een Facebookpagina, je hebt een idee van je doelgroep en je bent je gestart met je advertenties op het sociale media kanaal. Nu is het moment aangebroken dat je wilt meten hoe jouw advertentiecampagnes het doen en dat kan perfect met Facebook pixel. De Facebook pixel is een code die je plaatst op je website. Het verzamelt data en trackt de conversies van jouw Facebook ads, het geeft je inzichten over hoe je je advertenties kan optimaliseren, welke doelgroepen je kan targetten voor toekomstige advertenties of welke doelgroepen je kan remarketen.
Met Facebook pixel kan je tracken hoe goed jouw ads het doen. Voer analyses uit op je website en kom te weten welke acties jouw websitebezoekers erop uitvoeren. Met al deze informatie kan jij in de toekomst nog efficiënter adverteren op Facebook!
Koppel met Google Tag Manager
En dan nog de kers op de taart: je kan Facebook pixel ook linken met Google Tag Manager, de twee tools hebben dan ook een gelijkaardige functie. Zo doe je dat stap per stap:
Stap 1: Surf naar de Ad Manager in Facebook. Ga dan naar Pixels in Gebeurtenisbeheer
Stap 2: Maak een nieuwe Facebook pixel en voeg de pixelcode handmatig toe. Zo heb je de meeste customization mogelijkheden.
Stap 3: kopieer de code en voeg ze toe aan Google Tag Manager. Dat doe je door een nieuwe Tag toe te voegen via custom HTML.
Stap 4: plak de code en plaats ze via "Triggering" op alle pagina's.
Stap 5: submit en publiceer tenslotte je Facebook pixel.
Dit is waarom je Facebook pixel moet hebben
Al vele voordelen werden reeds opgenoemd, toch sluiten we graag af met de top 3 voordelen van Facebook Pixel voor jouw onderneming:
- Door je Facebook ads te verbeteren, verhoog je de conversion rate en ROI
- Creëer lookalike audiences: met de targeting data van Facebook is het eenvoudiger om lookalike audiences te maken
- Meet de conversion tracking: met Facebook pixel kan je zien hoe toekomstige klanten reageren op jouw website. Je kan hun gedrag zelfs cross device analyseren, waardoor jij op basis van deze info jouw advertentie strategie kan verfijnen
Nu je op de hoogte bent van alle voordelen, is het misschien ook handig om te weten hoe je exact gebruikt. Ben je klaar om meer hierover te leren? Bekijk dan onderstaande video!